"EL SECRET D'UNA VIDA INTENSA I PLENA ÉS CANVIAR LA POSICIÓ DES DE LA QUAL VIVIM LES COSES"

dilluns, 20 de juny del 2011

TENS NECESITAT DE LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL?


Si vols arribar lluny, necessites Intel·ligència Emocional.

“La intel·ligència emocional és la capacitat de reconèixer els nostres sentiments i els dels altres, per motivar-nos i gestionar els sentiments en nosaltres i els altres”.
Daniel Goleman, autor de la Intel·ligència Emocional.

Hi ha una innegable evidència que la bona educació emocional és una marca per l’èxit en el lloc de treball. Quant les incidències de dificultats emocionals sorgeixen espontàniament derivades de problemes d’ansietat, atacs de pànic, addiccions, desordres obsessius - compulsius, ràbia..., amb les correctes habilitats de la Intel·ligència Emocional controles per on vols que s’encaminin aquestes emocions. 
A banda d’evitar les anomenades emocions desagradables, gaudeixes més de la teva feina, obtens més de les teves relacions personals i professionals, progresses més en el treball i aprens més. En definitiva, tens més control de tu mateix/a i estàs en millor posició per ajudar els altres.
Imaginem una mateixa situació amb dos persones diferents i amb diferents nivells de Intel·ligència emocional:

Exemple A:  La Marta amb baixa intel·ligència emocional.
A la Marta se li demana de fer una presentació en nom del seu departament davant de 40 alts executius. Comprensible, se sent nerviosa i dos setmanes abans de la presentació detecta que aquests nervis augmenten amb la consegüent percepció de fracàs i amb els següents resultats:
1.      Degut als nervis pateix conseqüències negatives en la seva dieta i en els ritmes de la son.
2.      La preparació de la presentació l’ha està fent de manera desordenada a causa del nivell d’ansietat que experimenta.
3.      Cada cop que visualitza la presentació s’imagina a ella mateixa cometent errors.

Quant arriba el dia assenyalat creix la seva angoixa i en començar els primers minuts se li fan tensos transmeten sensació de inseguretat. Passa una estona i les coses semblen millorar,  la seva ansietat disminueix i fins i tot deixa anar pinzellades d’humor podent així finalitzar amb resolució. La Marta és la primera sorpresa i compren que en el moment que ha  modificat la seva ansietat per concentració i relaxació la seva comunicació ha fluït. La clau, doncs, és detectar amb antelació aquesta ansietat i poder-la gestionar des de un començament per evitar el mal moment i un resultat no programat.
  


Exemple B: La Paula amb alta intel·ligència emocional.
La Paula en la mateixa situació també detecta nerviosisme dues setmanes abans, però es diu a si mateixa que és normal perquè encara no s’ho ha preparat i ho interpreta també com a motiu d’excitació. A més a més reconeix que necessita un cert nivell de coneixements per a una presentació amb èxit. Aquesta presa de consciència té els següents resultats:
1.      Comença a gestionar els seus sentiments de nervis llegint i preparant les bases del seu treball.
2.      Evita pensaments bloquejadors fins que no acaba de preparar el discurs com: “cóm anirà?, cóm ho faré?”
3.      Una vegada preparat el discurs, la Paula utilitza tècniques de relaxació per encarar la presentació relaxada i amb humor, de resultes d’aquest procés sorgeixen diferents acudits i comentaris que pot utilitzar i s’ho prepara. També s’imagina l’audiència des de el seu punt de vista envers la presentació i prepara àrees que requereixen més treball. En aquest estat de relaxació que ha entrat desenvolupa una bona memòria i comença a sentir-se segura de la seva presentació i amb un coneixement previ d’allò que succeirà.

Arribat el dia la Paula està nerviosa els primers minuts, però aviat entra en una comunicació fluida; els seus acudits provoquen rialles i la comunicació es fa més eficaç. Degut a la seva relaxació no oblida cap punt treballat i introdueix elements que no havia pensat prèviament fent la presentació encara més espontània i natural.

Les habilitats emocionals emprades per la Paula es poden aprendre així com altres:
·         Motivar els altres
·         Comunicar amb efectivitat
·         Escoltar per obtenir el veritable missatge
·         Rebre els contratemps sense sentiments inquietants
·         Frenar la còlera que afecta la salut, les relacions o projectes
·         Gaudir plenament i satisfactòriament de les relacions
·         Sentir-se més còmode amb les incerteses

Si encara penses que no tens necessitat de la Intel·ligència Emocional, et convido a llegir Intel·ligència Emocional per Daniel Goleman. És una lectura fantàstica.