"EL SECRET D'UNA VIDA INTENSA I PLENA ÉS CANVIAR LA POSICIÓ DES DE LA QUAL VIVIM LES COSES"

dimecres, 1 de febrer del 2012

GESTIONANT ELS CONFLICTES DE RELACIÓ D'EQUIPS PER ARRIBAR A LA RESOLUCIÓ DE TASQUES. (Primera part)



Els punts de vista oposats poden fomentar una presa de decisió raonable, però en moltes ocasions poden portar a conflictes que fan perdre un temps valuós i desgasten les relacions interpersonals. Quant això succeeix es genera una dinàmica de grup no funcional seguida de frustració i de decisions equivocades.
Diferents estudis aconsellant de fer front a aquests conflictes gestionant la substància, la “tasca a realitzar” i allunyar-se’n dels problemes relacionats amb les persones. El conflicte de la “tasca” es pot solucionar mitjançant els fets i la lògica, però en canvi el conflicte de relacions es converteix en actes improductius i enfrontaments emocionals.

El concepte de conflicte de tasca es defineix com “diferències d’opinió relacionades amb les decisions envers el treball o l’empresa”, mentre que el conflicte de relacions està vinculat a les “diferències de personalitat i les tensions interpersonals”.

Els equips immersos en conflictes de tasques obtindran bons resultats, en canvi els equips que queden atrapats en conflictes de relació es ressentiran. Pe a que aquest consell tingui sentit cal que es donin tres condicions: el conflicte de tasques no ha de desencadenar en el grup sistemes de valors, interessos o creences oposades.  Així doncs direm que per a que es donin aquestes condicions els problemes a resoldre tindran la característica de “problemes inofensius”. Amb una bona comunicació de grup els equips poden processar els conflictes de tasca de manera exitosa. Per contra, els “assumptes polèmics” requereixen un altre enfocament.


El conflicte de relació apareix de sobte en la majoria de cassos. Això respon a com funciona  la ment humana. S’atribueixen espontàniament motius, característiques o habilitats poc afavoridores a aquelles persones amb les que no s’està d’acord. Les pròpies opinions, en les que creiem fermament ens semblen tan “correctes”, que el fet de que els altres no hi estiguin d’acord ens resulta totalment antipàtic i intencionat. 
Les persones tendim a considerar que les pròpies opinions són més comuns del que en realitat són, amb la consegüent equivocació  de creure que els altres compateixen les nostres mateixes opinions.  D’aquesta situació se’n deriva una sorpresa desagradable, anomenada “realisme ingenu” que és la convicció inamovible d’una persona quant se sent part d’una realitat invariable, coneguda i objectiva, una realitat que els altres també haurien de percebre fidelment, sempre que siguin raonables i racionals, és clar. Per tant, quant els altres interpreten falsament aquesta realitat, arribem a la conclusió de que perceben el món mitjançant un prisma d’interès personal, orientació ideològica o tossudesa personal.

Quant es produeixen debats en els quals es desencadenen conflictes de relacions, sovint es tenen dues alternatives poc atractives: silenciar la pròpia opinió amb la finalitat d’avançar i preservar la relació, o expressar-la, amb el risc d’iniciar discussions amb fortes càrregues emocionals que poden desgastar la relació i perjudicar el procés.

La primera opció de silenciar la pròpia opinió pot derivar en filtracions en el to de veu o crítiques, distorsionant la conversa fonamental  e intensificant les tensions de relació. En canvi optar per l’opció de gestionar el conflicte de relació amb aprenentatge adequat  pot ser la millor alternativa per arribar a resolucions i dinamitzacions en positiu d’equips.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada