Tres claus per a
un comportament productiu
Amb tres pràctiques els equips poden fer front als conflictes de manera productiva.
Gestionar-se a un mateix examinant i transformant els pensaments
i els sentiments que obstaculitzen la pròpia capacitat per raonar amb calma
quant els conflictes pujant de to. Implica reflexionar envers les pròpies
reaccions, redefinir la situació, passar a estar menys subjecte a les emocions,
a ser més capaç de plantejar preguntes i a tenir en compte les interpretacions
alternatives. Quant més utilitzem aquestes activitats, major és el número de connexions
que establim entre el nostre sistema temperamental i tranquil, desenvolupant la
nostra capacitat per posar en pràctica el sistema tranquil en condicions d’estrès.
Gestionar les converses amb càrrega emocional o controvertida
per prendre millors decisions i enfortir les relacions. Amb el pas del temps,
converses millors gestionades desenvolupen un sistema tranquil col·lectiu en el
nucli de l’equip. Els seu membres prenen consciència que reflexionant en veu
alta envers els problemes de les relacions i els processos aconsegueixen que
les coses es calmin sense un desacord repressiu.
Gestionar les relacions amb un discurs productiu envers els
conflictes de relació requereix reconèixer explícitament que les persones veuen
les coses de manera diferent, que cada punt de vista te fortaleses i debilitats
i que cadascú te interessos i preocupacions legítimes. La confiança permet als
membres del equip donar-se compte de que, a pesar de que ningú és perfecte, tot
el món intenta fer tot el possible per solucionar els problemes.
Quant les dades són relativament
senzilles i accessibles, els criteris i les metes es comparteixen de manera
àmplia i les diferències no són molt profundes, el conflicte no és difícil de
solucionar.
Una vegada que un conflicte
desencadena una reacció emocional, la
reflexió pot calmar les pròpies emocions transformant el “anar” automàtic,
en una resposta de “saber” més
deliberada.
En comptes de eliminar el
conflicte, es poden fer pràctiques que permetin la seva gestió arribant a jugar
un paper vital a l’hora d’accelerar el creixement de les persones en les
organitzacions i les mateixes organitzacions.